بهینهسازی محتوای پادکست

راهنمای نگارش متن و ساختاربندی محتوایی پادکست کارگاه نویسندگی خلاق ۵ دیجی‌کالا مگ

متنی برای پادکستتان بنویسید که بازتاب دغدغه‌های واقعی خود شما باشد و شخصیت شما را به مخاطبان نشان دهد. بهترین پادکست‌ها آن‌هایی هستند که بین عناصر بیانی خود در اجرای متن فاصله‌ی زمانی ثابتی را حفظ می‌کنند که باعث درک بهتر شنوندگان از محتوای پادکست و تعامل بیشتر آن‌ها با اثر می‌شود. در وسط اجرا هیچ وقت نباید مکث طولانی و بدون دلیلی انجام شود و نباید در هیچ کجای پادکست به هیچ دلیلی گویندگان خیلی سریع صحبت کنند. این که قبل از ضبط متن پادکست را می‌نویسید الزاماً به این معنی نیست که باید همه‌ی عوامل اجرایی کاملاً به آن پایبند باشند و کلمه‌ای را جابجا نگویند. اگر در هنگام ضبط برنامه ایده‌ی مهم یا ارزشمندی به ذهنتان رسید که ارزش بیان کردن را داشت، هیچ اشکالی ندارد که از متن اجرا کمی فاصله بگیرید و آن مطلب را بیان کنید. در واقع اگر در هر مرحله‌ای از تولید یک پادکست، حتی در هنگام ضبط متوجه شدید که با قسمتی از متن برنامه مشکل دارید، هیچ اشکالی ندارد که آن را ویرایش کنید.

این رابط می تواند برای مبتدیان پیچیده باشد و برخی از کاربران برنامه های قیمت گذاری را برای پادکست های در مقیاس کوچک کمی گران می دانند. زنکاستر در بین پادکسترها به دلیل قابلیت ضبط از راه دور یکپارچه محبوبیت دارد. با این حال، برخی از کاربران احساس می کنند که قیمت در مقایسه با ابزارهای مشابه بالا است و مشکلات گاه به گاه مربوط به همگام سازی صدا را گزارش می کنند. کاربران عاشق قابلیت اطمینان و سهولت استفاده SquadCast هستند، به خصوص برای ضبط مصاحبه با چندین مهمان. یا شاید شما فقط می خواهید با مخاطبان خود در سطح عمیق تری ارتباط برقرار کنید و بینش هایی را به اشتراک بگذارید که یک پست وبلاگ نمی تواند آنها را به تصویر بکشد.

تا به حال تجربه ضبط و ادیت پادکست را داشته اید؟ بنظر شما بهترین نرم افزار ویرایش پادکست کدام است؟ اگر از هر کدام از نرم‌افزارهای بالا استفاده کرده‌اید، نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. عناوین بخش‌ها یا سرفصل‌ها، موضوعات مهم برنامه‌ی شما را نشان می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا در مرحله‌ی تولید اثر از مسیر خود خارج نشوید و نکات مهم را فراموش نکنید. داشتن این طرح کلی همچنین به شما کمک می‌کند تا با لحنی پویا و محاوره‌ای صحبت کنید که این مسئله برای شنوندگان امری جذاب است. وقتی که بر اساس یک طرح کلی و ساختارمند فرایند ضبط اثر را انجام می‌دهید، کم کم متوجه خواهید شد که این کار باعث خلق برخی از طبیعی‌ترین و اصیل‌ترین اجراهای شما می‌شود. همان‌طور که گفتیم کلمات کلیدی را به توضیحات پادکست خود اضافه کنید، زیرا گوگل این اطلاعات را نیز بررسی می‌کند. کلمۀ کلیدی را به‌صورت کلیشه‌ای و پُرتعداد استفاده نکنید، چون گوگل و خوانندگان/شنوندگان پادکست دوست ندارند مدام کلمه‌های تکراری را بخوانند یا بشنوند.

همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، مردم برای یادگیری چیزهای جدید و به دلایل بسیار دیگر به پادکست گوش می دهند. موضوعات پرطرفدار بسیار عالی هستند زیرا به آنچه در آن لحظه در ذهن عموم است نفوذ می کنند و فوراً تقویت می شوند، به ویژه در Google Discover. موضوع همیشه سبز برای درازمدت ایجاد می‌شود تا مصرف‌کنندگان محتوا را که ممکن است تازه وارد موضوع شوند و می‌خواهند اصول اولیه را بیاموزند، خشنود کند. رنگ‌های روشن می‌توانند برای این کار مفید باشند، اما انتخاب‌های رنگی با کنتراست بالا نیز به خوبی کار می‌کنند. در یک نظرسنجی، از پاسخ دهندگان خواسته شد که از فهرستی از خدماتی که برای گوش دادن استفاده می کردند، انتخاب کنند. با توصیف مجموعه با استفاده از کلماتی که ممکن است شنونده استفاده کند، توضیحات را مرتبط کنید.

آنها به ویژه از رونویسی خودکار و انیمیشن های شکل موج تمجید می کنند. سرگروه ساختن ویدئوهای پادکست قابل اشتراک گذاری و آدیوگرام ها را آسان می کند. آزادراه یک پایگاه داده مشترک از صداهای دارای مجوز Creative Commons است که برای یافتن جلوه های منحصر به فرد عالی است. با این حال، تعداد کمی از کاربران هزینه را برای سازندگان کوچک کمی بالا می دانند. همچنین شکایات گاه به گاه در مورد عملکرد جستجوی کمتر بصری وجود دارد. کاربران از آهنگ های با کیفیت بالا و سهولت صدور مجوز قدردانی می کنند.

برای اینکه یک پادکست حرفه ای ارائه دهید می توانید یک موسیقی را که از قبل مشخص کرده اید، به پادکست خود اضافه کنید. حالا همین کارو می‌تونید توی سئو پادکست هم انجام بدید تا اعتبار پادکست شما بیشتر بشه و کاربر راحت‌تر بتونه به پادکست شما اعتماد کنه. این کار هم باعث میشه تا پادکست شما کامل باشه و هم باعث میشه تا کاربر راحت‌تر بتونه به اطلاعاتی که بهش میدید اعتماد کنه. ما توی خدمات دیجیتال مارکتینگ ، چند تا اصل مهم رو برای این‌که بتونیم یه محتوای باکیفیت تولید کنیم داریم. مثلا، همیشه میگیم محتوا باید اطلاعات مفید به کاربرا بده، باید آموزنده باشه و البته سرگرم‌کننده باشه! این یعنی چی؟ یعنی میایم یه محتوایی درست می‌کنیم که دقیقا نیاز کاربرو برطرف کنه.

به عبارتی، PR همون چیزی هست که اسم تو و پادکستت رو سر زبون‌ها می‌ندازه. این تغییر به طور قابل توجهی دید پادکست ها را در نتایج جستجو افزایش داد زیرا شنوندگان بالقوه می توانند هنگام جستجو با کلمه “پادکست” محتوای پادکست را کشف کنند. پادکست‌هایتان را در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید و این کار را با استفاده از لینک گوگل پادکست خود انجام دهید تا به ترافیک و جایگاه سایت خود در جستجوهای گوگل کمک کنید. سئو کردن پادکست یا بهینه سازی پادکست برای موتورهای جستجوگر اینترنتی نیز همچون سئو کردن محتواهای متنی و تصویری، روش‌های شناخته شده‌ای دارد که در ادامه به 5 مورد از آنها اشاره می‌کنیم. Podcastle صدای با کیفیت پایین رو به کیفیت استودیو تبدیل می‌کنه.

این گروه به راهکارهای پیشرفته‌تری نیاز دارند تا استراتژی خود را بهینه‌سازی کرده و با استفاده از تحلیل داده‌ها و ابزارهای موجود، عملکرد بهتری ارائه دهند. در نتیجه، مقاله نه تنها برای مبتدیان، بلکه برای افراد حرفه‌ای نیز اطلاعات مفیدی ارائه می‌دهد که بهبود مستمر در عملکرد پادکست‌هایشان را ممکن می‌سازد. مخاطب هدف مقاله «استراتژی تولید محتوا برای پادکست» شامل پادکسترهای تازه‌کار و تولیدکنندگان محتوا است که به دنبال ایجاد یا بهبود برنامه‌های پادکست خود هستند. این افراد ممکن است تجربه کمی در زمینه تولید پادکست داشته باشند و به دنبال راهنمایی‌های عملی و جامع برای تدوین یک استراتژی موفق باشند. مقاله با ارائه مراحل مشخص از تعریف هدف، شناخت مخاطب تا آنالیز و بهبود محتوا، نیازهای کسانی را پوشش می‌دهد که می‌خواهند درک روشنی از روند تولید محتوا برای پادکست به دست آورند.

در ویدئوی زیر به صورت مختصر درباره نرم‌افزار Anchor و ابزار آن توضیح داده شده است. برای اطلاع از نحوه ضبط و ادیت پادکست با این نرم‌افزار، این ویدئوی آموزشی را از دست ندهید. اگر به دنبال یک نرم‌افزار موبایلی ادیت پادکست ساده هستید که برای افراد تازه‌کار مناسب باشد، Podbean گزینه مناسبی است. اگر به دنبال یک استودیوی کاملاً حرفه‌ای برای ویرایش پادکست هستید، نرم‌افزار Speaker Studio را از دست ندهید. در این مقاله به معرفی 14 تا از بهترین نرم‌افزارهای ادیت پادکست پرداخته‌ایم و با بررسی مزایا و معایب هرکدام، انتخاب را برای شما ساده‌تر کرده‌ایم. ضمناً در مورد پادکست‌های دارای میزبان مشترک، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که صدای هر شخص را روی یک لاین جداگانه ضبط کنید.

ممکنه چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشه تا نتایج قابل توجهی ببینی. ولی با تلاش مداوم و بهینه‌سازی منظم، به مرور زمان رشد مخاطب‌ها و بهبود رتبه سایت و پادکستت رو مشاهده خواهی کرد. همچنین، می‌تونی محتوای نوشتاری مثل یادداشت‌های پادکست و متن‌های کامل رو منتشر کنی که برای سئو خیلی مفیده. خیلی از بازاریاب‌ها می‌دونن که روابط عمومی (PR) نقش خیلی مهمی توی یه استراتژی سئوی موفق داره. PR می‌تونه به افزایش آگاهی از برند، اعتبارسازی، گرفتن بک‌لینک‌ها و بازاریابی دهان‌به‌دهان کمک کنه.

پادکست یک رسانه صوتی است، به این معنی که مخاطبان شما هیچ نشانه بصری مستقیمی (عکس، ویدیو، شیء و..) را در هنگام گوش دادن به برنامه، از سوی شما دریافت نمی‌کنند. به همین خاطر در هنگام نوشتن متن پادکست اگر به چیزی مانند یک خانه خاص، یک شخص یا حتی یک فیلم اشاره می‌کنید، حتماً آن را به خوبی توصیف کنید تا شنوندگان شما بتوانند آن را در ذهن خود مجسم کنند. این بسترها در حقیقت موتورهای جستجوی صوتی هستند و سبب می‌شوند افراد بر اساس علاقه و سلیقه خود شما را بیابند. بنابراین با افزایش  نرخ Reach می‌توانید مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنید. هنگامی که لیست کلمات کلیدی خود را تهیه کردید، سعی کنید آن‌ها را در متن اپیزودهای پادکست خود بگنجانید.

بعضی از این نکات سئوی پادکست با اصول کلی سئو مشترکه، ولی بعضی هم مخصوص محتوای صوتی هست. خب، تعجبی نداره که پادکست‌ها که یه محتوای صوتی هستن، معمولاً با سئو مرتبط نمی‌شن. تا همین چند وقت پیش، گوگل اصلاً نمی‌تونست محتوای صوتی رو ایندکس کنه. ولی از اواسط سال ۲۰۱۹ به بعد، گوگل شروع کرد به بررسی فایل‌های صوتی از نظر محتوای مرتبط، و این یه تحول بزرگ برای پادکست‌ها و دنیای بازاریابی محتوا بود. اگر به دنبال کسب درآمد از پادکست خود هستید و به یک نرم‌افزار پیشرفته نیاز دارید، Adobe Audition قدرتمندترین ابزار را برای ادیت اپیزودها ارائه می‌کند.

از ابزارهای مصاحبه از راه دور گرفته تا نرم افزارهای ویرایش صدا، پلتفرم های میزبانی گرفته تا سخت افزار ضبط و حتی ابزارهای بازاریابی، چیزهای زیادی برای فکر کردن وجود دارد. زمینه فعالیت در ساخت پادکست باید با اهداف شما همخوانی داشته باشد. ابتدا سبک‌های مناسب برای حوزه کار خود را تعیین کرده تا در دستیابی به اهداف به شما کمک کند. در رشته‌هایی که متخصص آن حوزه هستید بروید تا در صورت عدم برخورداری از تخصص، از دوستان و آشنایان کمک بگیرید. اما کاربرد اپلیکیشن های ادیت کننده به موارد ذکر شده ختم نمی شود. با استفاده از این اپلیکیشن ها می توانید موسیقی، افکت های صوتی و...

ابتدا در مورد ویژگی های لازم برای تولید پادکست با کیفیت صحبت کردیم. سپس نقش موضوع و سناریو در کیفیت محتوای شنیداری را مورد بررسی قرار دادیم. نقش ادیت محتوای صوتی روی بهبود کیفیت پادکست غیر قابل انکار است. این مسئله به خصوص وقتی که به استودیو ضبط حرفه ای دسترسی ندارید، بیشتر به چشم می آید. از مهم ترین مواردی هستند که باعث کاهش کیفیت پادکست شما می شوند. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهکارهای بهینه ‌سازی سئو پادکست انتخاب عنوان هست.

این چکیده نیز باید حاوی کلمات کلیدی اساسی به کاررفته در عنوان و محتوای پادکست باشد. برای ضبط پادکست لازم نیست حتما به یک استودیوی حرفه ای اکوستیک بروید اما بی صدا کردن محیط تا حدی که صداهای مزاحم به صدای گوینده و صداهای دیگر پادکست شما لطمه نزند، لازم و ضروری است. گاهی دور بودن محل ضبط از پنجره یا انتخاب ساعات شب که سکوت محیط پیرامونی بیشتر است می‌تواند کیفیت پادکست شما را به نحو چشمگیری افزایش دهد. GarageBand یکی از قدرتمندترین ابزار تدوین پادکست برای سیستم‌عامل مکینتاش است. این نرم‌افزار را می‌توان یک استودیوی کاملاً مجهز برای تولید پادکست دانست که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد. علاوه بر این، نرم‌ افزار ویرایش پادکست  Sound Forge از اکثر فرمت های صوتی نظیر WMA، WAV، MP3 و … پشتبانی می‌کند.

تهیه کردن فهرستی از سؤالات برنامه به همراه نکات اصلی گفتگو، برنامه‌ی شما را پویاتر می‌کند و به شما کمک می‌کند تا در جریان گفتگو با مهمان حرف کم نیاورید. اگر جلسه ضبط را به دلیل عدم آمادگی خود قطع کنید، مهمان شما ممکن است زمان دیگری را برای ضبط برنامه به شما اختصاص ندهد. این کار نه تنها وجهه حرفه‌ای شما را خراب می‌کند، بلکه تولید آن قسمت مشخص از پادکستتان را هم با مشکلات جدی مواجه می‌کند. اگر پادکست را به تنهایی اجرا می‌کنید، بهتر است قبل از شروع ضبط، حداقل یک طرح کلی برای کارتان آماده کنید. اگر از قبل برای اجرایتان برنامه‌ریزی نکنید، معمولاً به سختی می‌توانید مطالبی یک دست را برای 30 یا 45 دقیقه بیان کنید.

کسب‌وکارها در دنیای امروز اما به انعطاف‌پذیری و همگام شدن با فناوری نیاز مبرم دارند. پادکست یکی از آن فناوری‌های جدید و ارزشمند ست که می‌تواند یکی از برگ‌های برنده شما در استراتژی بازاریابی باشد. در ادامه با برخی از ایده‌های استفاده از پادکست برای کسب‌وکار آشنا می‌شویم. رایگان ثبت نام کنید و به تمام ابزارهای شروع، مدیریت و رشد کسب و کار خود دسترسی داشته باشید. با این حال، کاربران پیشرفته ممکن است در مقایسه با نرم افزارهای حرفه ای تر مانند Adobe Audition فاقد ویژگی باشند. کاربران از Riverside.fm برای ضبط های محلی با کیفیت بالا و توانایی ضبط ویدیو با وضوح 4K قدردانی می کنند.

توضیحات پادکست خلاصه ای از آنچه مجموعه پادکست درباره آن است است. توضیحات پادکست چیزی است که یک شنونده بالقوه هنگام جستجوی اطراف در Spotify می خواند. طبق تحقیقات موسسه رویترز برای مطالعه روزنامه‌نگاری و دانشگاه آکسفورد، بر روی 50٪ از شنوندگان پادکست در بریتانیا بالای 25 سال احتمال بیشتری داشت که برای یادگیری چیزی به پادکست گوش دهند. مردم به طور فزاینده‌ای به پادکست‌ها روی می‌آورند تا درباره یک موضوع بیاموزند. ساختاربندی پادکست در واقع به چارچوب نمایشی اثر اشاره دارد؛ یعنی تعیین خط سیر روایی آن و مشخص کردن ترتیب توالی و تجانس بخش‌های مختلف و عناصر تشکیل‌دهنده‌ی آن در کنار هم. بیشتر با نیک آوا آشنا بشید تا بدونید ما در چه حوزه‌ای پادکست تولید می‌کنیم.

چرا که لحن بیان، میزان اشتیاق، صداقت و انرژی شما به شدت روی آن‌ها اثرگذار بوده و تجربه‌ای شبیه‌تر به یک رابطه‌ی دوستانه و نزدیک را لمس می‌کنند. بنابراین به صورت ناخودآگاه تمایل بیشتری برای اعتماد به شما خواهند داشت. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با 8 مزیت گنجاندن پادکست‌ها در استراتژی بازاریابی محتوایی آشنا کنیم. روی بسیاری از محصولات توضیحاتی در مورد استفاده از آن‌ها وجود دارد. با این حال در بسیاری از این موارد، این توضیحات یا کافی نیستند و یا خریداران را دچار سردرگمی می‌کنند.

محتوای صوتی یا پادکست به هر نوع اطلاعات منتشر شده به صورت صوتی گفته می‌شود. در واقع هر نوع مطلبی با امکان شنیدن و فهمیدن موضوع به صورت شنیداری را پادکست می‌گویند. این محتوا، تشکیل شده از اصوات و کلمات بوده که موجب تولید اطلاعات برای شنوندگان می‌شود. تنها کافی است از انواع مختلف اپلیکیشن ساخت پادکست استفاده کنید. این اپلیکیشن ها برای ضبط و ادیت محتوای شنیداری طراحی شده اند و می توانند صدای محیط و نویزها را از روی پادکست حذف کنند.

پس اگه شما هم می‌خواید سئو پادکست خودتون رو انجام بدید، حتما باید روی متا داده‌ها تمرکز کنید و ازشون به‌عنوان یه ابزار کمکی برای درست‌کردن پادکست‌های خفن و جذاب کمک بگیرید. درست مثل وقتی که قصد سئو داخلی سایت رو دارید، توی تولید پادکست هم باید تمرکز زیادی روی کیفیت پادکستتون داشته باشید و سعی کنید، اطلاعاتی رو به کاربراتون بدید به دردشون بخوره! تهیه متن کامل برای هر اپیزود، یه کار مهمه که می‌تونه به سئوی پادکستت کمک زیادی بکنه. موتورهای جستجو محتوای صوتی رو کامل درک نمی‌کنن، ولی با داشتن متن، شانس دیده شدن پادکستت توی نتایج جستجو بیشتر می‌شه. علاوه بر این، متن به کاربرهایی که به شنیدن پادکست علاقه ندارن، امکان مطالعه می‌ده. وضوح صدا به شنوندگان کمک می‌کند تا آنچه را می‌گویید به‌درستی درک کنند.

نرم‌افزاری که به کاربر اجازه می‌داد پخش‌های رادیوهای اینترنتی را روی آی‌پاد اپل خود دانلود کنند. در اینجا اصطلاح و معنی امروزی پادکست متولد شد که نام خود را از ترکیبی از "iPod" و "broadcasts" گرفته است. با این حال، نرم افزار گران قیمت در نظر گرفته می شود و کاربران جدید با منحنی یادگیری روبرو هستند. برخی نیز رابط کاربری را نسبت به سایر ابزارهای صوتی کمتر بصری می دانند. کاربران Shure SM7B را به دلیل کیفیت صدای استثنایی و دوام آن دوست دارند. اغلب از آن به عنوان یک میکروفون برای پادکسترهای حرفه ای نام برده می شود.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری